Kategorier

måndag 9 mars 2009

Polishämtning av läkare och dom mot 15-årig polisskämtare hotar rättssystemets anseende

Polisen hämtar en läkare på jobbet med dramatiska följder för henne och andra på Astrid Lindgrens barnsjukhus. Polisen anmäler en 15-åring som kallat dem grisar – men hårdare ord från poliser i Malmö och Rosengård har ännu inte ansetts åtalbart. Jag är orolig över hur rättssystemets anseende påverkas. Jag undrar nu hur vår länspolismästare Carin Götblad ser på dessa frågor. Delar hon min oro? Tycker hon att polishämtningen var berättigad? Är det rimligt att läkaren har suttit inlåst i en vecka innan nyckelvittnet hörs? Och är det verkligen rätt prioritering av rättsväsendets resurser att anmäla, åtala och döma en 15-åring för att han grymtat och kallat ett par poliser grisar? Om länspolismästaren delar min oro vill jag gärna ha förslag och en diskussion kring hur vi ska förebygga liknande situationer, prioritera rättsväsendets begränsade resurser bättre, och värna vårt anseende bland den allmänhet som polisen och rättsväsendet är satta att skydda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar