Kategorier

fredag 2 juli 2010

Vårdnadsbidraget efterfrågas inte

Sedan valet för fyra år sedan har Sollentuna liksom många andra kommuner valt att införa vårdnadsbidraget. Kristdemokraterna (KD) har drivit frågan om vårdnadsbidrag i ca 20 år och argumentet för införandet har bland annat varit att föräldrar ske ges möjlighet att spendera mer tid med sina barn.

Jag har aldrig trott att vårdnadsbidraget skulle bli någon hit och valde av den anledningen att gå med på att införa det i Sollentuna. Kristdemokraternas påstående att efterfrågan fanns kunde bäst besvaras av verkligheten och det fanns ett krav, att annan form av förskoleverksamhet inte skulle få påverkas. Om efterfrågan inte fanns, som jag trodde, skulle kommunens budget inte belastas nämnvärt. Det har visat sig att jag hade rätt. Endast ca 30 personer har valt att nyttja vårdnadsbidraget.

Jag anser att det är upp till föräldrarna själva att bestämma om det är kvinnan eller mannen som ska vara hemma med barnen. Däremot anser jag att samhället bör investera i att öka jämställdheten och uppmuntra män att vara hemma i större utsträckning. Detta sker inte via vårdnadsbidrag medan införande av jämställdhetsbonus är ett steg på vägen.

Det förs idag en diskussion om att höja ersättningen för vårdnadsbidraget för att tvinga fram en efterfrågan. Min uppfattning är att om staten har kapital som kan avsättas till barnomsorg bör detta i första hand riktas till förskolorna för att minska barngrupperna och förbättra den pedagogiska verksamheten. Ett vårdnadsbidrag på en fördubblad nivå får enligt min uppfattning negativa effekter på jämställdheten. Vi har fortfarande ett ojämställt samhälle mellan flickor och pojkar och mellan män och kvinnor, det skall vi motverka inte förstärka.

3 kommentarer:

  1. Jag tror ni fått detta om bakfoten. Det är skrämmande att se "Sveriges liberala parti" inte se nyttan av ett alternativ till för de familjer som genom sina egna fria val vill ha det så! Att höja vårdnadsbidraget handlar inte om att tvinga fram en efterfrågan, det handlar heller inte om att vi har pengar till barnomsorg över som vi borde lagt på annat. Det handlar istället om att ge de som väljer vårdnadsbidraget ett rimligt stöd. Precis som man resonerar när man ger skolpengen till friskolor, men denna kanske ni vill sänka eller ta bort, så vi kan lägga pengarna på att förbättra kommunala skolan? Låter ju som sosse-politik i mina öron...

    SvaraRadera
  2. Jämställdhet? Och detta kommer från liberalt håll. Ja det luktar lite rött här.
    Detta har väl inte med jämställdhet att göra?!
    Det har med en familjs egna beslut. Himla
    Kommunistiskt samhällstänk

    SvaraRadera