Kategorier

fredag 9 juli 2010

Mitt besök i Almedalen

Ja, så var då ännu en Almedalsvecka snart till ända. Mer folk, fler utspel och fler seminarium än någon gång tidigare. Som DN skrev idag - man kan tro att det är val nu på söndag.

En annan reflektion är att valrörelsen 2010 tyvärr kommer att bli en tuff och småsmutsig valrörelse. Alla skall lova mer och när regeringen "bara" lovar tre nya miljarder till kommunerna (som inte ens bett om mer pengar) dundrar Maria Wetterstrand om hur sent och otillräckligt det är. Min tro är att det inte går att köpa väljare med löften om mer till allt och alla. Jag tror mer på att politikerna ska försöka beskriva vilket samhälle vi vill bygga för framtiden baserat på den ideologi som varje parti har och i större utsträckning bör tala om.

Själv deltog jag på tre olika seminarier. Det första handlade om hur vi kan förebygga ungdomars risker att hamna i kriminalitet och utanförskap. På det andra seminariet diskuterades hur jämställdhetsarbetet kan ge konkreta resultat så vi inte måste vänta ett sekel till innan vi har ett jämställt samhälle. Det tredje seminariet handlade om hur alliansen kan bibehålla och vinna fler kommuner i valet.

Jag spenderade tre dagar i Visby. Det var intensiva dagar kan jag lova och det räckte för min del. Nu väntar lite ledighet innan det åter tar fart. Vi har en politik som bär och går att förklara, vi har en partiledare som är tydlig med vårt budskap vi har många bra kandidater i Sollentuna. Det är med stor tillförsikt vi kan möta väljarna i höst.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar